Verkoop en overdracht volkstuin

Het verkopen en overnemen van een tuin en bijbehorende opstallen op ons complex verloopt via een formele procedure, volledig begeleid door de vereniging. Hier vind je alle stappen en belangrijke informatie over de kosten en verplichtingen.

Procedure bij Verkoop en Aankoop

  1. Persoonsgegevens en Overdrachtsprijs:
    Het kandidaat-lid dient zijn/haar persoonsgegevens en de overeengekomen overdrachtsprijs aan het bestuur te overhandigen.

  2. Factuur Ontvangst:
    De penningmeester verstrekt de kandidaat-lid een factuur met alle te betalen posten. Belangrijk: de overnameprijs van de tuin wordt aan Volkstuinvereniging De Zandweg overgemaakt.

  3. Betaling:
    Zodra alle financiële verplichtingen zijn voldaan, worden de benodigde formulieren overgedragen aan de betrokken partijen.

  4. Benodigde Documenten:
    Het kandidaat-lid dient de volgende documenten te overleggen:

    • Een recent (niet ouder dan 15 dagen) uittreksel uit de Basisregistratie Personen met naam, geboortedatum, adres en woonplaats.

    • Een geldig identiteitsbewijs ter inzage.

  5. Inschrijving en Overdracht:
    Na het invullen en terugbezorgen van de formulieren vindt de formele in- en uitschrijving plaats.

  6. Afronding:
    Wanneer alle formaliteiten zijn afgerond, wordt de overnameprijs, die op de rekening van Volkstuinvereniging De Zandweg stond geparkeerd, aan de verkoper overgemaakt. Eventuele openstaande bedragen worden hiervan afgetrokken.

Kostenoverzicht

Kosten voor de koper:

  • Contributie VTV De Zandweg: € 85,-

  • Inschrijfkosten: € 40,-

  • Administratiekosten: € 35,-

Totaal: € 160,-

Kosten voor de verkoper:

  • Administratiekosten: € 35,-

Totaal: € 35,-

Belangrijk:

  • In november en december wordt geen contributie over het lopende jaar berekend. Alle andere kosten blijven in deze periode van kracht.

Sleutels en Overdracht

Ons complex beschikt over een gecertificeerd sleutelplan. Bij de overdracht ontvangt de koper minimaal één en maximaal drie sleutels van het complex. Deze sleutels worden door het bestuur in bruikleen verstrekt. Bij beëindiging van het lidmaatschap moeten de sleutels worden ingeleverd bij het bestuur.

Volgens artikel 21 van de statuten is ieder lid verplicht bij beëindiging van het lidmaatschap de tuin, het tuinhuis en de opstallen ter beschikking te stellen aan het bestuur. Zodra het kandidaat-lid door de vereniging is goedgekeurd en alle verplichtingen zijn voldaan, ontvangt het kandidaat-lid de sleutels via het bestuur.

Opgelet:

  • Indien een verkoper nog openstaande schulden heeft bij de vereniging, kan de overdracht pas plaatsvinden nadat deze zijn voldaan.

  • De vereniging behoudt zich het recht voor om voorgestelde kandidaat-leden zonder opgaaf van redenen te weigeren.

Belangrijke Opmerkingen voor kandidaat-leden

Wil je in aanmerking komen voor een tuin? Meld je aan als kandidaat-lid. Kandidaat-leden die inschrijfgeld hebben betaald, worden op de hoogte gehouden van beschikbare tuintjes en de bezichtigingsmomenten.

Voor meer informatie over lidmaatschap en de aankoopprocedure, neem contact op met het bestuur.